EGR-ul este un echipament auto care se gaseste pe motoare si care are ca scop principal scaderea emisiilor poluante. Este sistemul care permite reintoarcerea gazelor arse in sistem si care diminueaza emisiile, recirculand eficient gazele prin admisie, cu scopul de a scadea temperatura de ardere. Procesul ajuta si la reducerea nivelului de dioxid de carbon emis.
Cum functioneaza supapa EGR
Calculatorul care conduce electronava in masa secventiala este cel care determina buna functionare a supapei EGR. In cazul in care vana primeste comenzi de la calculator se va crea o depresiune in pompa cu vid, care va actiona asupra supapei pentru a o deschide. Procesul acesta, prin care sunt recirculate gazele de esapament, genereaza in final acumularea de particule de carbon si de calamina in orificiul de admisie. In cazul in care masurile nu se iau la timp, aceste particule de calamina si de carbon se vor depune pe piesele din componenta motorului si il vor impiedica sa functioneze optim.
Blocarea supapei EGR este una dintre cele mai comune probleme auto si apare in special la autoturismele diesel. Atunci cand se strang foarte multe impuritati este necesar sa fie schimbata supapa EGR. O alta solutie posibila este decarbonizarea, insa daca acest procedeu nu se face din timp este necesar ca supapa sa fie schimbata pur si simplu.
Cum se blocheaza supapa EGR?
Aceasta supapa poate sa se blocheze atat in pozitia deschis, cat si in pozitia inchis. Ideal ar fi sa se evite cu totul blocarea supapei; insa, in cazul in care se intampla, sunt doua manifestari comune, in functie de situatie:
• in cazul in care se blocheaza pe pozitie deschis – motorul va fi saturat imediat si puterea de acceleratie va scadea considerabil, motorul se poate opri cand este pe liber si chiar in timpul condusului;
• in cazul in care se blocheaza in pozitie inchis supapa nu mai are putere sa functioneze si masina se comporta ca si cand motorul ar avea o componenta anulata.
Pe langa toate acestea, emisiile de dioxid de azot depasesc limita permisa de lege si acest lucru se va observa usor, pentru ca fumul va fi dens si negru. In plus, este foarte posibil ca motorul sa inceapa sa scoata sunete.
Singura solutie pentru a remedia aceste probleme este o vizita in service, pentru diagnoza si schimbare sau pentru tratare cu decarbonizare pentru ca toate simptomele de mai sus sa nu apara dintr-o data. Supapa EGR difera ca pret de la un model la altul si in functie de brand.
Sunt doua tipuri de supape EGR disponibile – sistemul de recirculare cu racire intermediara si cel simplu. Sistemul cu racire intermediara are mentenanta mai crescuta si o eficienta mai buna, pentru ca este format din mai multe tuburi centrale prin care vor trece gazele de evacuare, in asa fel incat lichidul de racire sa curga pe langa ele si sa preia din caldura provenita din gazele de evacuare. Acest mod de functionare va creste densitatea gazelor arse care sunt introduse in motor.